
– Még éppen jókor jött az autója téli felkészítésére – közli velem a pécsi Pannon Hunter autószerviz tulajdonosa, Gáspár Csaba úr.
Még néhány nap – folytatja – és beköszöntenek a mínuszok, az országban százával láthatunk majd meglepett autósokat, hogy nem indul az autójuk. A csúszóssá lett utakon téli gumik cseréjéért imádkoznak majd a sofőrök, mert a szervizekben aligha fogjuk tudni az egyszerre jelentkező keresletet kielégíteni.
Gáspár úr szavai megerősítik azt az örök igazságot: az autó téli felkészítése nem egy kellemetlen kötelezettség, hanem egy elengedhetetlen biztonsági és költségkímélő befektetés. Legyen szó úrvezetőről, aki csak a napi ingázásra használja a gépjárművet, vagy flottatulajdonosról, aki számára a megbízhatóság pénzben mérhető, a következő pontok áttekintése és elvégzése létfontosságú.
Gumicsere: a téli és nyári gumi közti különbségek
A legkritikusabb és legtöbbet emlegetett tétel a téli felkészítésben a nyári gumi téli abroncsra cserélése. Sokan azt gondolják, a csere csak hóban és jégen indokolt, de a valóság az, hogy a +7°C-os hőmérsékleti határ alatt a nyári abroncsok anyaga (gumikeveréke) megkeményedik, jelentősen csökkentve a tapadást, még száraz útfelületen is.
Ezzel szemben a téli gumi lágyabb, szilikát-tartalmú keveréke még hidegben is rugalmas marad. A mintázatuk kialakítása is drámai különbséget mutat: a téli gumik felületén található finom lamellák (apró bemetszések) a hóba és a jégbe kapaszkodva sokkal jobb vonóerőt és fékhatást biztosítanak. A téli gumiabroncs a hidegben nemcsak a biztonságot növeli, hanem a féktávolságot is drasztikusan lerövidítheti, ami életet menthet.
Abroncs állapot: mintamélység és életkor ellenőrzése
A jogszabályi minimum mintamélység Magyarországon 1,6 mm, de a szakértők téli gumik esetén minimum 4 mm-t javasolnak. Ez alatt a futófelület képtelen hatékonyan elvezetni a latyakot és megtartani a tapadást. Emellett ne feledkezzen meg az abroncsok életkoráról sem! A gumikeverék még megfelelő mintázat esetén is megöregszik, és keményebbé válik. A 6 évnél idősebb abroncsok már nem képesek hozni a gyári teljesítményt, és komoly kockázatot jelentenek. Mindig ellenőrizze az oldalfalon található DOT-számot (gyártási hét és év).
Akkumulátor: a téli reggelek csendes gyilkosa
A téli időszak nemcsak a gumik, hanem az akkumulátor számára is a legmegterhelőbb. A hideg lelassítja a kémiai reakciókat az akkuban, csökkentve ezzel a leadható teljesítményt, miközben a motor indításához vastagabb, dermedtebb motorolajat kell megforgatni, ami nagyobb áramfelvételt igényel. Ez a kettős terhelés az oka annak, hogy a gyengélkedő akkumulátorok a tél beköszöntével adják fel a harcot.
Egy egyszerű feszültségmérés a szervizben gyorsan megmutatja, milyen állapotban van az akkumulátor. Ha a nyugalmi feszültség tartósan 12,4V alatt van, vagy a terheléses teszt gyenge eredményt mutat, érdemes a cserén elgondolkodni, mielőtt egy fagyos reggelen az indulás meghiúsul. Ne feledje, az akkumulátor az autó szíve, megfelelő töltöttség nélkül a modern, sok elektronikával felszerelt járművek sem képesek megbízhatóan működni.
Folyadékok: fagyálló, ablakmosó és motorolaj
A megfelelő folyadékok elengedhetetlenek. Ellenőriztesse a hűtőfolyadék fagyáspontját. Ez a keverék védi a motort a fagyás okozta súlyos károsodástól, és a korrózió ellen is fontos szerepet tölt be. A szakember műszerrel percek alatt megállapítja, a folyadék hány fokig nyújt védelmet. Amennyiben szükséges, cseréltesse ki, vagy egészítse ki megfelelő arányú fagyállóval.
A téli ablakmosó folyadék használata nem megkérdőjelezhető. A nyári folyadék fagyáspontja nem megfelelő, ami a tartály és a csövek szétfagyását okozhatja, és a vezetési láthatóságot is rontja. A téli keverékek (általában -20°C vagy -30°C-ig fagyálló) hatékonyabban oldják fel a téli szennyeződéseket és a sós latyakot. Végül, a hidegebb időben a motorolaj is besűrűsödik. Bár a modern, többfokozatú olajok (például 5W-30) már nagyszerűen teljesítenek télen is, ha közeleg az olajcsere ideje, ne halogassa azt.
Láthatóság és kontroll: ablaktörlő lapátok és fékek

A téli vezetés egyik legnagyobb kihívása a láthatóság. A kopott, repedezett ablaktörlő lapátok nem tudják hatékonyan eltávolítani a szennyeződést és a csapadékot. Az elmaszatolt szélvédő veszélyes helyzeteket teremthet. Egy pár új ablaktörlő lapát cseréje kis befektetés, de hatalmas mértékben növeli a biztonságot. Cserélje le, ha nyomot hagy, rángat vagy zajos.
Ne feledkezzen meg a fékek ellenőrzéséről sem! A latyakos, sós utak fokozottan igénybe veszik a fékrendszert. Ellenőriztesse a fékbetétek és féktárcsák vastagságát, állapotát, valamint a fékfolyadék nedvességtartalmát (ez utóbbi a forráspont csökkenése miatt kritikus). A hibátlan fékrendszer a téli, csúszós utakon szó szerint az egyetlen esélye a baleset elkerülésére.
Egyéb téli felszerelések és tippek
Végezetül, gondoljon néhány apró, de hasznos kiegészítőre. Tartson az autóban jégoldót, jégkaparót, kis lapátot, egy takarót és egy feltöltött mobiltelefont. Ellenőrizze a világítótestek helyes beállítását és működését, különösen a ködlámpákat. Ezen egyszerű lépésekkel garantálhatja, hogy az autója készen álljon a téli kihívásokra, minimalizálva a kellemetlen meglepetéseket és növelve a biztonságot. Ahogy Gáspár Csaba úr mondta: „Ne várjon tétlenül a mínuszokra!”
Elolvasásra ajánlom
- Téli vezetési tippek a magyar utakon
- Hogyan válassz téli gumit magyar utakra
- Téli vezetési tippek
- Téliesítés: Miért és hogyan végezzük?
- Az autó felkészítése a télre már időszerű
- Téli gumi, centrírozás Pécsett – ez se hanta


