Webergonómia, tv, blog és a tudás

Mi a webergonómia?

Tulajdonképpen még nem is olvashatnám a Leiszter Attila szerkesztette könyvet, a Webergonómia című válogatást, hiszen előre, a névnapomra kaptam (mert akkor nem lesz majd együtt a család, most pedig együtt volt) és a névnapomig még hátra van néhány nap.
De nem tudok ellenállni, belelapozok, hol itt, hol ott ütve fel a könyvet.

Mi a tudás igazi forrása? A könyv, a szó, a televízió, az internet?

Most például azt olvasom: (a könyvvel ellentétben, ahonnan megszerezhető az átfogó tudás)

„a világháló … passzív üzemmód, bár nem azonos a tévébámulással.”

Eszem ágában sincs néhány mondatból a könyvre vonatkozó megállapítást tenni, de ez a gondolatsor, amely az internetet passzív üzemmódként említi és a televíziót is leszólja, mint a tudás megszerzésére alkalmatlan eszközt, ellenállást szít bennem.

Te mennyit bámulod a tv-t?

A tévébámulás kifejezés persze érthető, amikor honfitársaim java átlag 4-5 órát ül a tv készüléke előtt, s kapcsolgat, mert csupán az idejét akarja elverni a leggyengébb ellenállás irányába fordulva (v.ö. Russel Neuman). De ez nem jelentheti azt, hogy maga a televízió volna alkalmatlan a tudás megszerzésének közvetítésében.
Azzal különben sem érthetek egyet, ha valaki nem összetettségében, hanem az eszközöket egymással szembeállítva vizsgálódik. Vagyis olvasmányainkat, tapasztalatainkat igenis igen hatékonyan egészítheti ki a televízió.

(A Spektrum, a History, a tudomány világának számos más televíziós csatornája igenis hatékonyan képes az ismeretbővítésre. Sőt, egy-egy „játékfilm” ilyen értelmű hatása sem lebecsülhető a korra jellemző gondolatok, eszmék, tárgyak, viselkedések, gazdasági tendenciák stb. élményszerű bemutatásával.)

A kereső és az alkotó ember

A világhálót a passzív keresés terepének tekinteni szintúgy problematikus.
A könyv valamelyik oldalán – Jakob Nielsenre hivatkozva – a blogot is „leszólták” a szerzők, mert nincs a főcsapás irányában, vagyis az információszerzés és a közvetlen árusítás sodrában.
Na, de akkor mit kezdjünk Miller és Shepherd blogfunkcióival, amelyek nagyon is aktív jelenlétet feltételeznek az interneten?! (Pl. érdekérvényesítés, a társadalom kontrollja feletti igény stb.)

Vagyis ha csak a kereső ember oldaláról szemlélődünk, de az aktív, cselekvő, a tartalmakat létrehozó ember oldaláról nem, akkor hamis képet fogunk kapni a cybertérről és az azt alakító (és nem csak fogyasztó) emberről is…
***
Témába vág:

GYIK:

Mi a webergonómia lényege és hogyan kapcsolódik a tudás megszerzéséhez?
A webergonómia a digitális környezet és az emberi interakciók tanulmányozásával foglalkozik, különös figyelmet fordítva arra, hogy a különböző médiumok, mint a könyvek, televízió és internet, hogyan befolyásolják a tudás megszerzését. A könyv és az internet közötti különbségek hangsúlyozzák, hogy míg a könyv átfogó tudást nyújt, addig az internet sokszor passzív élményt jelent, ami nem mindig kedvez a tanulásnak.
Milyen szerepet játszik a televízió a tudás megszerzésében?
A televízió nem csupán szórakoztatásra szolgál, hanem hatékony eszköz lehet a tudás bővítésére is. Számos tudományos csatorna, mint a Spektrum vagy a History, élményszerűen mutatja be a különböző témákat, így hozzájárulhat a nézők ismereteinek gazdagításához. A tévénézés nem feltétlenül passzív tevékenység, ha tudatosan választjuk meg a tartalmakat.
Hogyan értékeljük a blogokat a tudás megszerzése szempontjából?
A blogok aktív információforrások, amelyek lehetőséget adnak a felhasználóknak, hogy részt vegyenek a tudásmegosztásban. A blogfunkciók, mint az érdekérvényesítés, segítenek a társadalmi kontrollban is. Ezért a blogok nem csupán passzív tartalomfogyasztásra szolgálnak, hanem aktív részvételt igényelnek a felhasználóktól.
Milyen problémák merülnek fel az internet passzív használatával kapcsolatban?
Az internet passzív használata problémát jelenthet, mivel a felhasználók hajlamosak csupán a könnyen elérhető információkat fogyasztani, anélkül, hogy aktívan keresnének vagy elemeznének. Ez a megközelítés torzíthatja a cybertér valós képét, mivel figyelmen kívül hagyja az aktív tartalomkészítők szerepét, akik hozzájárulnak a digitális tudás bővítéséhez.
Milyen összefüggés van a televízió és a könyv között a tudás megszerzésében?
A televízió és a könyv közötti összefüggés abban rejlik, hogy mindkettő különböző módon járul hozzá a tudás megszerzéséhez. Míg a könyv részletes és átfogó információkat nyújt, a televízió vizuális élményt és szórakoztatást kínál, ami szintén segíthet a tanulásban. A kettő együtt hatékonyan kiegészítheti egymást.

“Webergonómia, tv, blog és a tudás” bejegyzéshez 1 hozzászólás

  1. Nem tudom volt-e szó a könyvben a világháló és a tanulás összefüggéseiről. Nézetem szerint a világháló nem fogja elhozni az oktatás forradalmát, de a tanulásét már elhozta. Fantasztikus sok lehetőségünk van arra, hogy a net segítségével otthonunkból ülve aktívan tanuljunk a saját fejlődésünkért.

    Köszönöm, érdekes az írás!

    Válasz

Szólj hozzá!