A marketing világa: rágalom és bagatellizálás

Kultúrtörténet, marketing történelem és napjaink valósága

A 2000-es évek elején egyszer volt szerencsém Fojtik János egyetemi tanár izgalmas marketing előadását meghallgatni Pécsett. Számomra kultúrtörténeti érdekességként hatott – de mások is tátották a szájukat rendesen ? – amikor a Rágalomáriát elemezte marketinges megközelítésben.

Előadásában a szereplők árut kínáltak a potenciális ügyfélnek, pozicionáltak, majd korrigálták ezt, marketing tanácsadókra hallgattak vagy nem, marketingeszközöket vetettek be, például a szájpropagandát (magyarán a rosszízű pletykát)…

Kutatási eredmények

Az előadás után e-mailt is váltottam Jánossal, aki felhívta a figyelmem egy friss kutatás eredményre, amelyről itt található: A pletyka hatásosabb az igazságnál. (A tanulmány komoly felütéssel kezd:

„Az emberek még akkor is elhiszik pletykát, ha bizonyíték birtokában vannak az ellenkezőjéről – derül ki egy tanulmányból. „

Erről a tanulmányról nekem mindjárt Pratkanis és Aronson örökbecsű könyve jutott eszembe, A rábeszélőgép, ugyanis ők már korábban is bebizonyították, hogy a negatív kampány, bármennyire is szeretnénk, hogy ne így legyen, sajnos, hatásos.

Az idézett könyv 66. oldalán (talán nem véletlen ez a 66-os szám ? ) leírják, hogy:

“… a jelölt nevének puszta kapcsolatba hozása negatív szervezetekkel vagy cselekményekkel – sőt ennek tagadása is! – rontotta a jelöltek megítélését…”

Kontra: az anti-rágalom és a bagatellizált előfelvetés

Tehát láthatjuk, a kutatók már vizsgálták, hogy milyen hatása van a negatív szervezetekhez való kapcsolásnak, de ennek ellenkezőjét, tudtommal legalábbis, még nem. Pedig látunk erre is példát!
A párbeszéd, amely elérhető a YouTube-on, több érdekességet is magában rejt.

– Lesz még olyan intézkedésre szükség mint amilyen a KATA visszaszorítása volt? – kérdezte a 444 riportere Parragh Lászlót a 2022 évi, a jobboldali elitnek szervezett kötcsei találkozón.
– Egész biztos. Mi most azt nézzük, melyik szerkezetét érinti a gazdaságnak a válság leginkább…
– Nevezhetők megszorításoknak?
– Nem, ezt én nem mondanám. Hozzáigazítás a valósághoz.

Aki nem tudja, hogy a kérdezett Parragh László a kereskedelmi- és iparkamara vezetője, azt gondolná, hogy egy miniszterrel zajlik a beszélgetés. Legalábbis olyasvalakivel, aki döntéshozói szerepben tündököl: vizsgál, intézkedést hoz, miképpen a KATA esetében is tette.
Vagyis felemeli önmagát a saját szerepéből a legmagasabbra. Szót nem hallunk a vállalkozók érdekvédelméről, az érdeksérelmek felsorolásáról, megszüntetésükért teendő lépésekről. A férfiú az ilyen alantas dolgok fölött áll, szereptévesztésben szenved.

Ebből a szerepéből máris előfelvetést tesz, újabb intézkedések részese lesz, többes számban beszél („azt nézzük”), mint aki részese a hatalomnak.
És bagatellizál: nem megszorítások lesznek, hanem a valósághoz igazítják a gazdasági szabályokat.
Egy régi jelmondat jut eszembe erről a fickóról: hűség a párthoz, hűség a kormányhoz!
És a vállalkozók százezreivel mi lesz?


Témánkba vág: vállalkozók, marketing, tudás

KATA avagy rongyos ötezer kiborít

Szolgáltatásmarketing

A Doctus és a korszerű műveltség

GYIK:

Milyen hatással van a pletyka a marketingre?
A pletyka, mint marketingeszköz, jelentős hatással bír, mivel gyakran hatékonyabb, mint a tényszerű információk. A kutatások azt mutatják, hogy az emberek hajlamosak elhinni a pletykákat, még akkor is, ha ellentétes bizonyítékok állnak rendelkezésre. Ezért a marketingesek számára fontos, hogy tudatában legyenek a pletykák erejének, és ezt figyelembe vegyék stratégiáikban.
Milyen szerepet játszik a negatív kampány a marketingben?
A negatív kampányok hatásosnak bizonyulnak a marketing világában, mivel a kutatások szerint a negatív információk erősebben befolyásolják az emberek véleményét. A jelöltek negatív szervezetekhez való kapcsolása rontja a megítélésüket, ami tudatosan kihasználható a versenyelőny megszerzésére. Ezért a marketingesek gyakran alkalmazzák a negatív kampányokat a céljaik elérése érdekében.
Miként befolyásolja a bagatellizálás a kommunikációt?
A bagatellizálás a kommunikációban azt jelenti, hogy a problémákat kisebb jelentőségűnek tüntetjük fel, ezzel elkerülve a valódi kérdések megvitatását. Ez a stratégia gyakran alkalmazott a politikai és üzleti diskurzusban, ahol a döntéshozók próbálják elkerülni a felelősséget. Az ilyen megközelítés azonban hosszú távon csökkentheti a közbizalmat és a hitelességet.
Milyen hatással van a marketingeszközök használata a vásárlói döntésekre?
A marketingeszközök, mint például a szájpropaganda, jelentős hatással vannak a vásárlói döntésekre. A potenciális ügyfelek gyakran a környezetük véleményére támaszkodnak, így a marketingeseknek figyelembe kell venniük a közösségi hatásokat. A pozitív vagy negatív vélemények gyorsan terjedhetnek, így befolyásolják a vásárlói magatartást.
Milyen kihívásokkal néznek szembe a marketingesek a mai világban?
A marketingesek számos kihívással szembesülnek, mint például a pletykák és a negatív kampányok hatása. A digitális világban a gyors információáramlás miatt nehézséget okoz a hiteles üzenetek közvetítése. Emellett a közönség figyelmének megszerzése is egyre nehezebb, mivel a verseny folyamatosan nő, és a fogyasztók egyre kritikusabbak a marketingüzenetekkel szemben.

Szólj hozzá!