A verseny a politikai mezőben általában nem csak a politikai ellenfelek, hanem potenciális, sőt valóságos szövetségesek között is dúl.
Ma Magyarországon például a baloldalon láthatunk kifejezetten határozott versenyt az MSZP és a DK között: melyikük is voltaképpen a baloldal vezető ereje. A tét: ki lehet a FIDESZ kihívója.
Ha a pillanatnyi erőviszonyokat vesszük figyelembe, akkor a közvélemény-kutatások eredményeire hagyatkozhatunk. Ezek szerint – a TÁRKI 2016 januári felmérése szerint – a teljes lakosság körében az MSZP-nek 7%-os, a DK-nak 3%-os támogatottsága van. A Nézőpont Intézetnél 11:5 az állás.
Tehát azt mondhatjuk, hogy a közvélemény-kutatások szerint az MSZP-nek kétszer akkora a támogatottsága, mint a DK-nak.
Azonban tudjuk, hogy a politikai sakktáblán sűrűn lépnek a felek, ráadásul nem csak egymás után, hanem itt akár egyszerre is tologathatják a bábukat a „játékosok” – egyszerűbben szólva: nagyon dinamikus, sőt sokszereplős a játéktér.
Így nem árt, ha kiegészítő eszközökkel is élünk, ha az apróbb elmozdulások tendenciáit is figyelembe vesszük, s nem csak közvélemény-kutatásokra hagyatkozunk. (Emlékezzünk csak a „rejtőzködő baloldali szavazók” okozta óriási meglepetésre 2002-ből.)
Keresési trendek az interneten
Vessünk tehát egy pillantást a Google Trends nevű, SEO-ban (keresőoptimalizálásban) használt eszköz segítségével a két pártra. Pontosabban arra: egymáshoz viszonyítva milyen arányban kerestek rá az emberek az interneten (Magyarországon) az elmúlt egy esztendőben az MSZP-re illetve a DK-ra.
Kék = MSZP; Piros = DK
Az arányok azt mutatják, hogy a Demokratikus Koalícióra történő keresések aránya tartósan magasabb.
Azt is látjuk, hogy a keresések mindkét párt esetében tartósak, lényegében se zuhanás, se emelkedés nem történik.
Ez lehetne másképpen is, ha ránézünk például a Jobbik azonos időszakban kimutatható internetes kereséseire, láthatjuk a lassú érdeklődés csökkenés tendenciáját:
A Jobbik egy éve a keresésekben
A pártok és a linkeskedés
A pártok iránti elköteleződésben iránymutató lehet a párthonlapra mutató linkek száma is. Az MSZP és a DK esetében ez jelenleg aligha alkalmazható, mivel az MSZP honlapjának életkora messze meghaladja a DK-jét, így legfeljebb egy későbbi következtetés levonására említem a MOZ.com-ról származó adatokat:
Total links
MSZP – 5256
DK – 586
Érdekességként említem, hogy hajszálra 10 évvel ezelőtt, amikor az első online marketing szemléletű vizsgálódás hagyta el a klaviatúrámat, ilyen volt a párthonlapokra mutató linkek száma:
A link:http://www.pártnév.hu formula segítségével lekérdeztük a “legkeresettebb” keresőn (http://www.google.co.hu), hány link mutat a vizsgált pártok honlapjára.
A kereső által adott válaszok itt találhatók:
összesen: kb. 793 a(z) “http://www.mszp.hu” webcímre hivatkozó találat
összesen: kb. 677 a(z) “http://www.szdsz.hu” webcímre hivatkozó találat
összesen: kb. 772 a(z) “http://www.fidesz.hu” webcímre hivatkozó találat
összesen: kb. 1 100 a(z) “http://www.mdf.hu” webcímre hivatkozó találat
A linkek jelentősége — egyebek mellett — abban áll, hogyha több oldalról mutat link valamely portálra, azt elvileg több helyről, azaz nagyobb valószínűséggel lehet a neten megtalálni.
Ám az sem mindegy, hogy a linket adó webhely milyen látogatottságú. Mivel az MDF a mezőnyben kiugróan magas link-számmal rendelkezik, de a PageRank értéke csupán 5/10-es, joggal feltételezhetjük, hogy a nagyszámú link mögött alacsony látogatottságú honlapok állnak.
Mindenesetre ez a szám mutathat valamilyen elszántságot a pártot pártolók részéről, magyarán szívesen adnak linket pártjuk honlapjára, ezzel is segítve — az MDF esetében — a parlamentbe jutást!
Forrás: Párthonlapok elemzése
Természetesen a vizsgálódásnak még számos eszköze áll rendelkezésünkre, de önmagában az online marketing eszközök bevetése még nem ad választ a pártok versenye során felszínre kerülő kérdésekre – de az egyéb kutatási eredmények finomítására alkalmasak.
Így a címben feltett kérdésre a pontos választ ugyan nem tudom, de annyit állíthatok: ez a mérkőzés még nincs teljesen lefutva!
Ez a weboldal sütik használatával javítja az Ön felhasználói élményét. Feltételezzük, hogy egyetért ezzel, de akár le is iratkozhat.Cookie SettingsAccept
Manage consent
Privacy Overview
This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
Cookie
Duration
Description
cookielawinfo-checkbox-analytics
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional
11 months
The cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
viewed_cookie_policy
11 months
The cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.